problemy z zegarem horyzontalnym

Masz pytanie dotyczące gnomoniki, zegarów słonecznych,
czy też zagadnień związanych z tematyką serwisu GNOMONIKA.pl?
Zadaj je tutaj, a postaramy się możliwie szybko udzielić odpowiedzi.

problemy z zegarem horyzontalnym

Postprzez zbigniew » 17 lut 2010, 14:29

Witam.
Jestem początkującym w tym temacie, ale mam ambicje i będę miał w ogródku zegar słoneczny. Problem polega na tym, że korzystając z programu "Shadows" wydrukowałem, dla próby, zegar na kartonie. Wskazuje, niestety, o godz.13.00 godzinę 10.30. Test zrobiłem w kartonie przed wykonaniem solidnej, mosiężnej, ozdobnej tarczy, a tu taka niespodzianka. Latitude i longitude prawidłowe, z GPS, więc skąd problem?
Proszę o pomoc.
Zbigniew
mobil: 695 055 261
zbiniem@interia.pl
http://www.ustron-ostoja.pl
zbigniew
 
Posty: 4
Dołączył(a): 17 lut 2010, 14:15

Re: problemy z zegarem horyzontalnym

Postprzez Dharani » 17 lut 2010, 16:20

Witaj Zbigniew
Trudno cokolwiek powiedzieć na odległość, ale jest jedna rzecz, która od razu ciśnie mi się na myśl: czy na pewno poprawnie zorientowałeś zegar? Różnica wskazań, o której mówisz jest bardzo duża, więc ciężko zakładać, że to niedokładność programu. Jaką metodą określiłeś swój lokalny południk?
Mamo, kup mi globus Warszawy.

Obrazek
Avatar użytkownika
Dharani
Pasjonat
 
Posty: 1219
Dołączył(a): 11 sty 2010, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: problemy z zegarem horyzontalnym

Postprzez zbigniew » 17 lut 2010, 18:51

Dzięki. Skupię się na precyzyjnym wyznaczeniu północy. Choć im bardziej zgłębiam temat tym więcej wątpliwości.
pozdr...
zbigniew
 
Posty: 4
Dołączył(a): 17 lut 2010, 14:15

Re: problemy z zegarem horyzontalnym

Postprzez Dharani » 17 lut 2010, 19:54